Sierra Leonen ajasta tulee helposti käytettyä
sanontaa ”keikka on tehty”. Kirjoitin
itsekin niin Facebookkiin, kun lähdin kotiin.
Mutta se ei ole oikein, tämä keikka ei tullut valmiiksi.
Vaikka omalta osaltani pesti nyt päättyi, ei
tehtävä ole tehty. Tehtävä on niin
laaja, että sille ei ole edes yritetty vakavasti määritellä loppua. Itsekin tekisi mieli jatkaa, mutta
toivottavasti joku toinen, esim.
metallialan opettaja, tulee Suomesta jakamaan kokemuksiaan raudan käsittelystä
ja opetuksen jakamisesta Sierra Leonen opettajien kanssa.
Suomessa ja Euroopassa puhutaan paljon
koulujen työelämäyhteistyöstä ja koulutuksen tarvevastaavuudesta. Ja toisaalta korostetaan, että koulujen, varsinkin
korkeakoulujen, pitää olla mukana kehityksessä, ja vetää kehitystä tekemänsä
tutkimuksen avulla (TKI-toiminta, tai englannista lainaten RDI: Research, Development and Innovations).
Koulujen TKI-toiminta vie tavallisen suomalaisen
opettajan kannalta välillä jopa ärsyttävän paljon huomiota itse
opetukselta. Valitetaan, aiheestakin,
että kaikki huomio keskitetään projekteihin ja ydintehtävä eli opetus jää
syrjään. On se niinkin, mutta voi se
olla toisinkin.
Käden taidot kunniassa
Sierra Leonen ammattikouluissa oman alan
kehittäminen ei ole pääasia. Pääasia ei
ole edes oman alan laaja opetus vaan tekeminen, käden taitojen oppiminen. Se tuottaa kadehdittavaa osaamista, mutta sen
haitta on pysähtyneisyys. Koulu ei ole
mukana maailman muutoksessa.
Ruuanvalmistus- tai kirvesmieskoulutuksen
laajuutta perustellaan sillä, että näitä ammatteja tarvitaan. Tottahan se, katujen varret ovat täynnä
pieniä kojuja, joissa myydään ruokaa ja melkein yhtä paljon on pieniä puusepän
verstaita, jotka käsityönä tekevät hyllyjä ja pöytiä. Käsityötaitoa ja lihasvoimaa on syytä arvostaa
paljon, mutta tuotteet eivät näytä pärjäävän markkinoilla, kun ulkomainen
teollisuus tuo samaa tuotetta myyntiin halvemmalla. Ja valitettavasti tuontituote on myös
”hienompaa” ja käsityö on vain tavallista, Sierra Leonessa ja monessa muussa
köyhässä maassa.
Kehitys menee menojaan
Ei minulla tilastoa ole käytettävissä, mutta
(ennakkoluuloisen?) vahva käsitys, että liian monella ”Salonen”
ammattikouluilla oppiaineina ovat ainakin Catering, Carpentry, Hairdressing ja
Tailoring. Ja aika usein myös
perinneaiheet Weaving (kudonta) sekä Gara tie-dying (värjäys). Näitä täydentävät Masonry (muuraus ja
talonrakennus) sekä Welding (hitsaus), ja ehkä myös Car repair (auton korjaus).
Koulut eivät panosta uusiin
toimialoihin. Puutetta on mm. raskaskoneiden korjaajista ja kuljettajista
(maassa on paljon kaivostoimintaa) ja kylmälaitteiden asentajista, eikä
aurinkosähköpaneeleita saada asennettua, eivätkä kuljetukset toimi kuljettajien
puutteessa.
Em.
ongelmat on helppo huomata ja keksiä vielä muutama esimerkkikin mitä
oppiaineita puuttuu. Mutta miten laittaa
muutos tai kehitys edes alkuun – siihen on vaikea vastata. Nykyisilläkin aloilla ongelmana on oppimateriaalien
puute. Materiaalin puute ei tarkoita
Sierra Leonessa oppikirjoja, paperia tai kyniä, vaan, että koululla ei ole
sementtiä betoniin, tai rautaa betoniraudoitukseen, tai puuta
rakennustelineisiin, tai tukankuivaajia Hairdressing-luokkaan. Uuden oppiaineen aloittaminen ja sen
tarvitsemiin laitteisiin investoiminen on vaikeaa, kun esim. kirvesmiesopetuksessa rahat ja sähkönsaanti eivät
riitä siihen, että lankut sahattaisiin sirkkelillä eikä pistosahalla. (Toinen asia on, että mukava yksityiskohta tärkeimmällä
yhteistyökoulullani oli, että mahonkilankkuja sahattiin vanhalla pistosahalla,
jonka merkki oli Terä.)
Määritelmien opettelusta tiedon hankkimiseen
Omaksi työkseni muodostui Sierra Leonen
”keikalla” auttaa paikallisia opettajia tuntisuunnitelmien tekemisessä, miettiä
heidän kanssaan tuntien valmistelua. Jouduin
miettimään opetuksen havainnollistamista niin kampaamon hygienian kuin talon
perustusten kannalta. Aiheesta piti
ymmärtää sen verran, että tiesi mistä on kyse eikä menettänyt uskottavuuttaan.
Käytännössä sain valita aiheet: en ottanut aiheeksi hiusten kiharrusta vaan esim. hygienian, koska katsoin, että jälkimmäisessä pärjään paremmin. Sitten mietittiin kollegan kanssa, miten hygieniaa voi opettaa muutoin kuin luennoimalla tai kertomalla määritelmät ja työohjeet. Eivät muutkaan keinot rakettitiedettä ole, vaan tavallisia parikeskusteluja, ryhmätöitä ja tehtäviä, joissa vaikka harjoittelupaikoista kerätään hyviä ja huonoja esimerkkejä noudatetuista käytännöistä.
Käytännössä sain valita aiheet: en ottanut aiheeksi hiusten kiharrusta vaan esim. hygienian, koska katsoin, että jälkimmäisessä pärjään paremmin. Sitten mietittiin kollegan kanssa, miten hygieniaa voi opettaa muutoin kuin luennoimalla tai kertomalla määritelmät ja työohjeet. Eivät muutkaan keinot rakettitiedettä ole, vaan tavallisia parikeskusteluja, ryhmätöitä ja tehtäviä, joissa vaikka harjoittelupaikoista kerätään hyviä ja huonoja esimerkkejä noudatetuista käytännöistä.
Paperiton koulu
Yllättävän helppoa oli sopeutua tilanteeseen,
jossa ei ole monistepaperia jaettavaksi eikä sähköisiä apuvälineitä kuten
tietokonetta. Ainakaan meidän
yhteistyökouluissamme ei ole varaa jakaa opiskelijoille A4-papereita eikä
tietokoneita ja projektoreita ole luokkakäytössä.
Alussa haaveilin kännykän käytöstä opetuksen apuna, mutta sekin osoittautui kalliiksi. Kännyköitä on kyllä riittävän monella, mutta ei puheaikaa eikä ehkä lataustakaan. Monesti kännykät ladataan nimittäin maksullisissa latauskioskeissa, ja silloin on ehkä liikaa pyydetty, että niitä käytetään ryhmätöiden tallennusvälineinä. Tosin asia jäi minua vaivaamaan, että oliko se lopulta niin…
Puute johon en sopeutunut, oli monien
opiskelijoiden lukutaidottomuus. Syy on
usein, että alkeiskoulu oli jäänyt kesken. Ongelmaa korostaa, että vaikka englanti on
virallinen kieli, ei se ole oikeastaan kenenkään äidinkieli. Bo´n kaupungissa, jossa asuin, äidinkieli
oli tavallisesti ns. heimokieli mende
tai sekakieli krio. Krio auttaa vähän
englannissa, mutta arvaan, että sen pohjalta englantia ymmärtää saman verran
kuin meikäläinen viroa.
Opettajat harjoittelemaan
Bo´n koululla pääsin pitämään kunnon koko
päivän työpajan, workshopin, koulun opettajille. (Tai oikeastaan kahden koulun opettajille,
sillä työpajassa mukana olivat myös Zimmin opettajat ”puskasta”. Ja lisäksi oli lyhyemmät versiot työpajoista sekä Kabalassa että Makenissa.)
Työpajojen ydin oli laittaa opettajat tekemään niitä samoja tuntisuunnitelmia mitä olin heidän kanssaan aiemmin vääntänyt kokoon kahden kesken. Kahden keskisiä palavereja varten minä tein valmistelut, mutta t yöpajassa opettajat joutuivat itse
tekemään tuntisuunnitelmansa.
Työpajojen ydin oli laittaa opettajat tekemään niitä samoja tuntisuunnitelmia mitä olin heidän kanssaan aiemmin vääntänyt kokoon kahden kesken. Kahden keskisiä palavereja varten minä tein valmistelut, mutta t
Itseni kannalta Sierra Leonen aika oli
ylellistä. Kolme kuukautta aikaa miettiä
oman ammatin ydinkysymyksiä. Ja nähdä
maailmaa näkökulmasta johon Suomessa ei törmää.
Heikki
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti